27 - Oslo

26 juni 2012 - Oslo, Noorwegen

26 juni 2012 Oslo 0 km

Om kwart over 9 stonden we bij de bushalte en bus 34 kwam om half 10.

We hebben een dagkaart voor het openbaar vervoer en dat is dan voor de bus, tram, metro en ferry. Met 10 minuten stonden we in het centrum van Oslo.

Het eerste op het programma stond Vigeland. Een beeldenpark vol met beelden van de beeldhouwer Gustav Vigeland. Hiervoor moesten we nog wel overstappen op tram (Trikk) 12. De tram stopte voor het park dus dat was makkelijk. Het is een schitterend park, mooi symmetrisch aangelegd. Gedeeltelijk een beeldenpark maar vooral ook een gewoon park. Na ongeveer 2 uur doorgebracht te hebben in het park hebben we bij de ingang een kopje koffie gedronken. Het volgende op het programma was het Noorse Volksmuseum. Hiervoor moesten we bus 20 nemen en overstappen op bus 30. Het openbaar vervoer is hier prima geregeld en duidelijk. Om kwart over 12 waren we in het Noorse Volksmuseum. Eerst alle klederdrachten van vroeger/nu van alle provincies beken. Toen naar het openlucht gedeelte van het museum waar de huizen zoals ze vroeger waren nagebouwd stonden. Hier staat de originele staafkerk uit Gol uit de periode 1200. Met schilderingen op hout van o.a. het laatste avondmaal uit de periode 1652. Hier en daar lopen wat figuranten in originele klederdracht en worden we nog verrast met een dansoptreden.

De Noorse boerenpolka gedanst op vioolmuziek. We zaten heerlijk in de zon op een bankje pfff dus wat ons betrof mochten ze nog wel even door dansen. Jammergenoeg deden ze 3 uitvoeringen dus gingen wij ook weer verder. Verschillende huizen konden we bezichtigen en dat hebben we gedaan. Om 15.00 uur vonden we het genoeg en zijn we op het terras wat gaan eten en drinken. We hadden bedacht dat we terug met de ferry zouden gaan, ook dit stond goed aangegeven bij de uitgang van het museum. We moesten een stukje lopen, bergop en bergaf en daar lag de ferry. We hadden geluk, de ferry kwam er net aan. Dus met ferry 91 terug naar de haven van Oslo. Daar hebben we langs de haven gelopen met zijn vele terrassen en restaurants totdat het begon te regenen en we moesten schuilen. Het was de hele dag schitterend weer geweest met volop zon en dan ineens een fikse regenbui. We besloten onze regenjacks te voorschijn te halen en verder te gaan. Gelukkig konden die even later weer in de rugzak.

Dit deel van Oslo is vrij nieuw en ook nog niet helemaal klaar. Volgens de borden is het in 2014 helemaal af.

Al die restaurants maakte hongerig dus besloten we wat te gaan eten en onze keus viel op Fridays American bar 10. Op het terras (verwarmd) heerlijk genoten van onze maaltijd.

Om kwart over 7 verlieten we het restaurant om met tram 12 en bus 34 weer naar de camping terug te keren. Alwaar we nu uitgevloerd op de bank zitten.