28 - Oslo 2

27 juni 2012 - Oslo, Noorwegen

27 juni 2012 Oslo 0 km

Vanmorgen de bus van kwart over 10 naar Oslo genomen. Bij het station weer overgestapt  op tram 12 naar de haven. Daar hebben we het gebouw waar de Nobelprijs wordt uitgereikt bekeken. We zijn er niet in geweest. Daarna hebben we het Radhus van Oslo van buiten en binnen bekeken.

Even ter info:

Het Radhus is ontworpen door Arnstein Arneberg en Magnus Poulsson (hetzelfde duo ontwierp ook de Noorse Zeemanskerk in Rotterdam). Het gebied waarin het gemeentehuis is gelegen - Pipervika, in de binnenstad van Oslo - werd aan het eind van de jaren 20 van de twintigste eeuw volledig vernieuwd om plaats te maken voor het gebouw. De bouw van het gemeentehuis begon in 1931, maar werd stilgelegd door het uitbreken van de Tweede wereldoorlog In 1950 werd het gemeentehuis officieel geopend ter ere van de 900e verjaardag van de stad Oslo. Het gebouw wordt gekenmerkt door zijn Noorse neorenaissance-architectuur. Van buitenaf wordt het radhus gekenmerkt door de twee torens en zijn bakstenen uiterlijk. Vanuit de torens is ieder uur het geluid van het klokkenspel te horen, dat bestaat uit 49 klokken. In het gemeentehuis zijn diverse (grote) schilderijen te vinden die geschilderd zijn door Edvard Munch en Henrik Sorensen.

Nou we hebben het allemaal gezien. Het duurde dan ook even voor we het Rådhus uit waren. Voor het Radhus zijn ze druk bezig met het opbouwen van een podium voor een groots muziek evenement. Dat evenement vindt de 28 juni plaats en dat zijn wij alweer weg uit Oslo. Maar ze gaan flink uitpakken.

Vanaf daar zijn we naar het Akershus Fort gelopen. Het Akershus Fort is een middeleeuws kasteel dat werd gebouwd ter bescherming van Oslo. Het werd ook gebruikt als gevangenis. Akershus fort is nog steeds een militair gebied, maar staat open voor het publiek. In het Akershus hebben we eerst wat gedronken en gegeten voordat we het hele Fort gingen bekijken. Om half 2 hebben we de wisseling van de wacht gezien. Niet heel imposant wel leuk om gezien te hebben en we zaten heerlijk in de zon. Ja het is vandaag weer prachtig weer. We besloten dan ook om nog een keer met de ferry over te gaan om Oslo nog een keer vanaf het water te bekijken. We zijn het hele rondje blijven zitten konden de voeten ook even rusten. Weer terug op de wal zijn met tram 12 weer terug gegaan naar het station. Daar hebben we, wel wat vroeg, weer een heerlijke Pizza gegeten bij Peppe’s Pizza. Vervolgens bus 34 weer terug genomen naar de camping waar we om ongeveer 18.00 uur waren. Nog in de zon gezeten met de voetjes omhoog!

1. Liz & Rieke:
    28 juni 2012
    Dag Meiden. wat een leuke verhalen toof, wij hebben niet erder reageert, waren zelfs in het regenachtige Zeeland und ik was nog in Italien Studiereis) maar nu blijf ik jullie volgen , lom behouden terug
    en liefe groetjes Rieke en Liz