23 - Otta - Natuurcamping Einunndalen (Folldal)

22 juni 2012 - Folldal, Noorwegen

22 juni 2012 Otta - Natuurcamping Einunndalen 155 km (Tolweg Einunfjellet vanaf weg 29)

Om 10.00 uur op pad gegaan, nog steeds weg 51. Bij het centrum van Otta reden we de E6 op richting Dombas. De omgeving is groen in vele tinten. Bij Dombas zijn we gestopt om boodschappen te doen.

Dombas een redelijk grote plaats maar erg druk. Veel touringcar bussen stoppen hier.

We zijn het plaatsje doorgelopen maar was verder niet bijzonder. Het enige bijzondere was het standbeeld van een Muskusos, die hier leeft in Dovrefjell. Een overlever van de laatste ijstijd en die ooit bijna uitgestorven waren. Ze zijn in 1932 hierheen overgebracht uit Groenland. Sindsdien leeft een kudde in het Nationaalpark Dovrefjell. We vervolgen de E6 tot Hjerkinn waar we weg 29 opgaan. De omgeving verandert en de dalen worden weider. Bij het plaatsje Folldal bezoeken we een oude Steengroeve. Deze steengroeve was van 1748 tot 1970 in werking. En men haalde hier zwavel, zink en koper uit de grond. Met het treintje zijn we de groeve in gegaan, 650 meter onder de grond, tot niveau 2. Er waren ooit 14 niveaus maar die staan nu onder water. Halverwege de rit konden we uitstappen en kregen we het verhaal over de ontdekking van de groeve te horen. Na de rondrit nog koffie gedronken en gesproken met een vrouw uit Nederland die hier sinds 3 jaar woont en werkt. Ze gaf nog een tip voor een mooie route en we besloten deze te gaan rijden. Om kwart over 4 reden we weg uit Folldall en was het even zoeken naar de route die ze had aanbevolen. We moesten Einunndalen weg op en dan zouden we door het Dovrefjell nationaalpark rijden. De weg begon meteen met Tol betalen, 80 Nkr, de tolpas werkt hier niet. De weg begon verhard maar werd al gauw onverhard. Nou heb je onverhard en onverhard maar deze was goed begaanbaar. Het schiet alleen niet op natuurlijk want hard rijden is er niet bij. Bij de eerste natuurcamping zijn we gestopt het was inmiddels half 6 en we vonden het genoeg voor vandaag.

De kosten van de natuurcamping moesten we in een envelop doen in de brievenbus, wel apart.

We zitten op een hoogvlakte omgeven door besneeuwde en groene bergen en we wachten op de Muskusossen of Elanden.

1. Marieke:
    24 juni 2012
    Leuk!! Dank voor de verhalen en de achtergronden :-)))