21 - Rockhampton

5 april 2011 - Rockhampton, Australië

05 april 2011

We reden vanmorgen om 9 uur de camping af, een nieuw record. Eerst langs Coles voor de nodige boodschappen en langs de liquorstore. Een goed anderhalf uur later vervolgenden we onze weg, eerst terug naar Bundaberg en vanaf daar richting Miriam Vale over wegnr 16. Een landelijke weg waar je op sommige stukken ook 100 km mag rijden. Onderweg waarschuwingsborden voor overstekende koeien en geiten. Dat is weer eens wat anders dan de borden voor kangoeroes, koala’s en emu’s. Het was een rustige weg met weinig verkeer, mooie groene omgeving. Onderweg passeerden we vele Creeks en het verbaasd ons dat hoe klein de creek ook is, ze hebben allemaal een naam. 5 mile creek, 7 mile creek, 12 mile creek enz. Bij het Fingerboard Roadhouse besloten we te stoppen om te tanken en een kop koffie te nemen. Het weer is zonnig met af en toe een wolk en de temperatuur is ongeveer 27 graden, niets te klagen dus. Na de rustpauze vervolgden we onze weg naar de HWY richting Gladstone. De HWY was niet veel anders dan wegnr 16 met af en toe 2 banen om te passeren. De volgende grote plaats was Gladstone, een echte Australische plaats zoals wij ze kennen. Brede straten en overzichtelijk. Het landschap is verschillend van vlak, heuvelachtig tot bergkammen. Rechts van ons de spoorlijn en links de Boyne rivier. De trein die we tegen kwamen was zo lang er leek geen eind aan te komen. We dachten te zien dat de trein kolen vervoerde.  Onderweg aan de Boyne rivier hebben we geluncht en even de benen gestrekt.

Ook zien we langzamerhand meer tekenen van de FLOODS maar er wordt flink gewerkt en regelmatig moesten we stoppen vanwege werk aan de weg. Van Gladstone was het nog ongeveer 100 km naar Rockhampton onze eindbestemming van vandaag. In Rockhampton aangekomen zijn we gestopt bij de information voor wat info over de streek.  Rockhampton is de Beef capital van Australië dus dat beloofd wat. Ook zijn we de Tropic of Capricorn gepasseerd, ja zoek die maar op! De camping de Riverside Tourist Park in het noorden van Rockhampton was gauw gevonden en ligt aan de Fitzroy rivier met waarschuwingsborden voor Krokodillen. We zijn blij dat we niet in een tentje zitten. Nadat we de camper op de plek hadden gezet zijn we nog een ommetje gaan maken, onderweg spraken we de buurvrouw, ook net aangekomen en zij toerde heel Australië rond. Zij heeft zelf een camping met permanente bewoners dus daar heeft ze geen omkijken naar! Ze had nog een paar tips voor onderweg. Na het gespek wandelden we verder en belandden we in de Bowling club en hebben we een biertje gedronken.

Totaal 305 km afgelegd.

Riverside Tourist Park  - 32 Dollar

1. Brenda, Dennis, Shane & Ryan:
    8 april 2011
    Wauw, wat n superreis zeg! We zijn hier wel jaloers op hoor! Nog niet alles gelezen, maar dat ga ik snel doen :).
    Geniet ervan en blijf veel foto's uploaden (niet van de enge dieren..).
    Groetjes, Brenda en de mannen