18 - Flam

17 juni 2012 - Flåm, Noorwegen

17 juni 2012 Flam 0 km

Vandaag is het zover en dan bedoel ik niet het voetbal! De Flamtrein naar Myrdal om 09.45 uur. De trein stond al klaar toen we aan kwamen lopen. We waren er al vroeg dus moesten nog wat wachten voordat we de trein in mochten. Om exact 09.45 uur vertrok de trein voor zijn spectaculaire rit naar Myrdal. De treinreis duurde 60 minuten enkele reis en was inderdaad spectaculair. Onderweg zijn er verschillende stops waar je in en uit kan stappen en bij de watervallen Kjosfossen is een fotostop. Hier zijn we de trein uit gegaan om de watervallen te bekijken en ook dit keer kon dat niet zonder regenjas. In de trein werd verteld dat er veel mythologische figuren door mensen werden gezien. Deze figuren probeerden mensen de bergen in te lokken. Bij de watervallen werd er bij een ruïne op muziek een opvoering van deze figuren gegeven.

Heel indrukwekkend. Nadat de figuren verdwenen waren blies de conducteur op zijn fluit en moesten we de trein weer in. Knap staaltje werk deze spoorlijn. De bergrails moest langs steile afgronden en rond scherpe bochten worden gelegd om de trein de gelegenheid te geven haar weg langs de steile bochten naar boven en naar beneden te vinden. In Myrdal konden we de trein uit om de benen te strekken en een kopje koffie te drinken.

De trein uit Bergen was vertraagd dus hadden we nog wat meer tijd.

De sneeuw ligt hier nog en gisteren had het hierboven nog gesneeuwd! De terugrit nu aan de andere kant van de trein was net zo adembenemend.

Om 12 uur waren we weer beneden in Flam en besloten we nog een wandeling te maken langs de rivier en watervallen richting de Aurlandsfjorden. Een wandeling van zo’n 2 uur en genietend van het uitzicht aten we ons broodje onderweg. Terug bij de camper hebben we onze stoelen weer buiten gezet om nog even na te genieten.

1. Marieke:
    18 juni 2012
    Wauw, wat een mooie reis zeg! Kun je de krant al lezen?
    Groetjes, Marieke