19 - Flam - Gol

18 juni 2012 - Gol, Noorwegen

18 juni 2012 Flam - Gol 157 km

Om 11.00 uur reden we de camping af. We stonden in de file bij de loosplaats. Nog nooit zo’n goede loosplek gezien. Op een loospplek loos je vuil water en kun je schoon water innemen.

Zo gezegd, zo gedaan.

En weer de E16 op naar Gol. Na zo’n 13 km te hebben gereden gingen we weer een tunnel in, deze is 24,5 km lang, dus het duurde even, 20 minuten, voor we eruit waren. Pfff je ogen moeten wel weer wennen aan het daglicht. Het is de Laerdaler tunnel. De bouw van deze tunnel begon in 1995 en de tunnel werd in november 2000 geopend. De tunnel verbind het Flamsdal met het Laerdal.

Om half 1 kwamen we aan bij Borgund om de Stavkirke te bezoeken. Deze houten staafkerk is gewijd aan Sint Andreas. De kerk is waarschijnlijk rond 1150 gebouwd. De staafkerk van Borgund is de bekendste van de 28 staafkerken die in Noorwegen te vinden zijn. Deze kerk is tevens één van de grootste overgebleven staafkerken. Het was zeker een bezoek waard. Om 14.00 uur reden we weg en zijn we afgeslagen naar weg 52 richting Gol. Weg 52 is een bergweg en kan soms vanwege sneeuwval afgesloten zijn. Dat was nu niet het geval. Na de eerste haarspeldbochten de camper aan de kant gezet om te genieten van het uizicht. En het werd alleen maar mooier. De weg steeg geleidelijk verder omhoog en we zagen een enkele huisje en veel schapen. Op een gegeven moment zagen we de sneeuw heel dichtbij en lag er zelfs nog drijfijs in het meer. Op een mooie plek de camper geparkeerd om even naar het meer te lopen.

We konden dichtbij komen want het is hier toch wel drassig en van steen naar steen springend kwamen we dichterbij.

Wat een omgeving woorden schieten te kort. Kijk de filmpjes maar. We waren op een paar passerende auto’s alleen. De top van Hemsefjell ligt op 1137 meter en het is een hoogvlakte.

In de verte zagen we de regenbuien al vallen. De weg verder verliep met oh’s en ah’s. Ook nog werk aan de weg waardoor we moesten wachten en dat was op deze weg geen straf.

De weg verliep naar beneen verder vlotjes en het eerstvolgende plaatsje was Hemsedal. We vervolgden onze weg naar Gol. We hebben het plaatsje Gol bekeken, jammergenoeg was het sluitingstijd dus werd het windowshopping. De supermarkt was wel open dus hebben we meteen wat boodschappen gedaan.

De camping die we uitgezocht hadden was niet te vinden. Dus zijn we de eerste de beste camping opgereden en dat was Gol campingsenter. Om 17.45 uur kwamen we aan en het regende inmiddels pijpestelen en dat heeft het de hele avond gedaan.