17 - Saue - Flam

16 juni 2012 - Flåm, Noorwegen

16 juni 2012 Saue - Flam 61 km

Om kwart voor 11 vertrokken we van de camping Saue. Nog steeds de E19 volgend, dit deel staat op de kaart als groene route en dat is zeker waar. Strikt genomen is de E19 een snelweg maar de hoogste gereden snelheid op deze snelweg is 80 km. En wij sjokken met een gangetje van 60 km om niets te missen van het uitzicht. Op deze route liggen veel watervallen en de eerstvolgende waterval zouden we bezoeken en dat was de Tvindefossen. Een brede waterval die in verschillende lagen naar beneden kwam. De regenjas was nodig niet omdat het regende maar vanwege de waterval. De weg vervolgend zag je overal waar je keek in de bergen watervallen ontspringen. In het plaatsje Opheim onderweg wat boodschappen gedaan en in Gudvangen gestopt bij een soort Vikingdorp wat helaas nog gesloten was.

Na weer verschillende tunnels waarvan één 13 km en één 5 km kwamen we na 61 km te hebben gereden om 14.00 uur in Flam aan. Flam bekend vanwege de spectaculaire treinrit naar Myrdal wat op 866 meter hoogte ligt. Flam heeft één camping met de naam Flam hoe verzin je het!

Op de deze camping mocht je niet zelf je plek uitzoeken maar werd je naar de plek gebracht door een man op de fiets. Na aangegeven te hebben dat we de schotel wilden gebruiken bracht hij ons naar een mooie plek met uitzicht op de Flamtrein voor ons en watervallen achter ons. Niet verkeerd zeg ik.

We zijn naar de Flamtrein gelopen om te kijken of we moesten reserveren. Het was niet echt nodig toch hebben we meteen een kaartje voor de volgende dag, de trein van 09.45 uur gekocht. Flam een plaatsje met  450 inwoners, een haven waar cruise schepen komen, een camping, een treinstation en veel souvenirshops.

Oja en een museum wat geheel geweid is aan de bouw van de Flambane. En dat is een flinke klus geweest.

Men is begonnen met bouwen van de Flamspoorbaan in 1923 en op 1 augustus 1940 reed de eerste stoomtrein en in 1944 de elektrische trein.

De lengte van het traject Flam - Myrdal is 20,2 km, het hoogteverschil is 863,5 meter, maximum snelheid bergopwaarts is 40 km en bergafwaarts 30 km. We gaan door 20 tunnels, over 1 brug en 4 watertunnels.

Bijna 80% van de spoorlijn heeft een stijging van 5,5 %. Nou dat belooft wat.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade