14 - Brisbane 2

29 maart 2011 - Brisbane, Australië

29 maart 2011

Vanmorgen heerlijk in het zonnetje ontbeten. Vandaag op naar Brisbane, we zitten aan de rand van de stad op de dichtstbijzijnde camping volgens de brochure. Vanaf de camping 5 minuten naar de bushalte gelopen en daar moesten we bus 390 hebben. Deze kwam er al snel aan en de busrit was 4,60 dollar p.p enkele reis. Met nog geen half uur waren we in het centrum en zijn we de bezienswaardigheden gaan bekijken. Even de plattegrond bekeken om ons te oriënteren en vervolgens naar de dichtstbijzijnde bezienswaardigheid gelopen. Allereerst kwamen we bij het ANZAC (Australian and New Zealand Army Corps) memorial tegen. Daar brandde een vlam ter nagedachtenis aan alle gevallene van alle oorlogen. Een mooi monument met een tuin erbij waarin beelden stonden ter nagedachtenis aan elke oorlog. Er omheen staan alle Government gebouwen.

Op St. George Square beelden ter herinnering van de eerste Familie in Brisbane waaruit ook de eerste Burgemeester is voortgekomen.

We passeerde het winkelcentrum en hebben die ook een bezoek gebracht. We hebben een wegen atlas van Australië gekocht voor misschien...... Hierin staan de kleine wegen beter aangegeven. We liepen richting de Brisbane river om de schade van de overstromingen te aanschouwen maar wij konden niets ontdekken. Alles is weer up and running. Bij de rivier (halte Riverside centre) besloten we om met de waterbus over te steken naar New Farm park. Zomaar geprikt omdat de kaart niet verder ging. Van de dame op de waterbus begrepen we dat er toch een paar haltes door de overstroming beschadigt waren. Nou die busboot gaat nog hard ook!

Bij New Farm Park zijn we uitgestapt en door het park gelopen naar een restaurant voor een kop koffie. Het restaurant was het voormalige Power Building en nu in gebruik als Art Gallery en restaurant. Op het terras nog gesproken met Australiërs uit Brisbane over de overstroming. Maar ook zij kwamen niet uit deze buurt en dachten dat de Brisbane rivier nog steeds 2 meter hoger stond dan normaal en dat tijdens de overstromingen de laagste rij huizen ondergelopen waren. Nou wij zagen weinig schade van de overstromingen, hier en daar wat zandzakken maar meer niet. Weer terug met de busboot naar Riverside centre en vervolgens langs de rivier gelopen naar de botanische tuin. Tijdens deze wandeling langs mondaine restaurants zagen we dat er flink gewerkt werd aan de kade maar of dat door de overstromingen kwam weten we niet. De botanische tuin is groot en wordt door jong en oud gebruikt ter ontspanning. Veel mooie bomen en planten alhoewel er weinig in bloei stond maar het is hier dan ook herfst. Het restaurant in het park was gesloten dus zijn we het park uitgelopen op zoek naar een ander restaurant want inmiddels was de lunchtijd al ver voorbij. In het centrum bij de Foodcourt hebben we een heerlijk broodje genuttigd. Verder nog wat winkels bekeken. We begonnen onze voeten flink te voelen en besloten terug te gaan naar de camping. Even op kaart gekeken waar we de bus moesten pakken en die hadden we snel gevonden. We vonden Brisbane een leuke stad en zeker de moeite van een bezoek waard. Om ongeveer kwart voor 6 waren we terug op de camping en konden we in de ondergaande zon nog even nagenieten. Het is hier om ongeveer 7 uur donker.

Totaal 0 km afgelegd.

New Market Garden - 35 Dollar

Dank voor alle leuke berichtjes.

1. Sandra:
    29 maart 2011
    he carentan.

Leuk hoor om jullie zo bij te houden.
    Nog veel plezier en mooi weer dat is het hier ook.
  2. jo:
    30 maart 2011
    leuk dat ik jullie zo kan volgen. nog veel plezier met de reis.
    En nog goed weer gr Jo
  3. Elly:
    31 maart 2011
    Nou, ben helemaal bij, hoor! Klinkt wel weer interessant allemaal.
    Ik heb hier en daar een reactie gegeven!! haha.
    Kan het nu dus weer gaan bijhouden.

groetjes
  4. Fella:
    4 april 2011
    Ladies,
    Wat een geweldige reis, leuk om te volgen.
    Af en toe zit ik wel de watertanden met de lekkere hapjes die voorbij komen, ik bedoel de frietjes enzo he.
    Zo'n koalaatje is ook erg leuk. Geniet ervan!!! Groetjes