14 - Bortveit - Bergen

13 juni 2012 - Bergen, Noorwegen

13 juni 2012 Bortveit - Bergen 49 km

Om 11.00 uur vertrokken uit Bortveit. Na amper op het gaspedaal te hebben getrapt, 13 km, kwamen we al bij de Ferry aan. Kaartje kopen 541 Nkr. en in rij 5 gaan staan. Het duurde even voor we de Ferry op mochten maar uiteindelijk was het zover. De camper in de rij gezet en naar boven gegaan. De overtocht van Sandvigvag naar Halhjem duurde 40 minuten dus hadden we ook wel even tijd voor een kopje koffie en konden we verder genieten van het uitzicht. Het weer was bewolkt maar wel droog.

In Halhjem na aankomst weer de E39 gevolgd naar Bergen. We kwamen om 13.00 uur aan in Bergen en gelukkig wist Tomtom de camperplek in Bergen feilloos te vinden. Het was ons zonder Tomtom zeker niet gelukt. De camperplek stond al behoorlijk vol maar we vonden nog een plekje moesten wel wat manoeuvreren maar het lukte. Toen we goed en wel stonden kwam de beheerder er al aan.

We hadden stroom dus meteen de schotel uitgezet. Belangrijke wedstrijd mogen we niet missen. Vreemd genoeg stond er geen één schotel uit. Nou je raad het al er stond een groot flatgebouw in de weg en niemand had schotelontvangst. Nou dan maar de Pub in vanavond. Om half 2 gingen we te voet op weg naar Bergen. Bergen is de op 2 na grootste stad van Noorwegen. In het oude Bergen (Brygggen) staan  de herbouwde houten huizen die ooit in 1702 door brand waren verwoest. Deze huizen staan op Unesco’s World Heritage list. Een soort van museumdorp maar wat gewoon in gebruik is. We treffen het want in Bergen regent 220 dagen van de 365 en vandaag is het droog.

We hebben de haven, de vismarkt en het oude Bergen (Bryggen) bekeken en Bergen is een leuke stad.

Bij de haven zagen we een toeristentreintje rijden en dat vonden we wel een goed plan. Dus wij het toeristentreintje in die ons zo’n 3 kwartier door Bergen reed voorzien van Nederlandse uitleg.

Na terugkomst in de haven was het inmiddels wel tijd geworden om te gaan eten. We zagen een leuke pizza tent met verwarmd terras en dat leek ons wel wat. We hebben heerlijke pizza gegeten bij Peppe’s Pizza.

Tijdens het eten zagen we dat er een man te water ging bij het vastleggen van zijn boot. De man werd door omstanders uit het water gehaald en dat was nog een flinke operatie. De ambulance kwam er ook nog aan te pas!

Om 20.00 uur zijn we weer richting de camperplek gaan lopen want daar hadden we een Pub gezien die voetbal zou uitzenden. De Pub was erg druk maar we konden een plekje bemachtigen en besloten eerst maar met koffie te beginnen. De Noren bleken wel op hand van de Nederlanders te zijn maar ook dat mocht niet helpen. Om half 11 keerde we terug naar de camper en konden we de teleurstelling er nog even uitlopen!