12 - Stavanger

11 juni 2012 - Stavanger, Noorwegen

11 juni 2012 Stavanger 0 km

Vandaag Stavanger onveilig maken. 3 km overbruggen en we hadden de keuze uit, te voet, de bus of de fiets. Het is het laatste geworden. De fietsen van de camper gehaald en op pad gegaan. Nou, het was toch even puzzelen en vragen hoe we naar het centrum moesten. En er zaten toch enkele flinke klimmen op de route maar we zijn er gekomen.

Stavanger de hoofdstad van de provincie Rogaland is een havenplaats. Het plaatsje is niet groot maar wel gezellig. Het oude Stavanger met zijn oude Noorse houten huizen ziet er knus uit.

IMG_5810 Resized

Stavanger is het centrum van de olie-industrie in Noorwegen. De Domkerk van Stavanger is de oudste stenen kerk van Noorwegen. In de haven lag een cruiseschip afgemeerd waardoor er veel mensen op de been waren. Bij de haven was ook Europese markt met stalletjes met specialiteiten uit Europese landen. Voor Nederland stond er een stroopwafel en kaas stal bemand door Nederlanders. Wel grappig omdat hier tegen te komen. Bij de haven zagen we excursies per boot naar de Preikestolen (preekstoel) en zijn naar het VVV gelopen voor informatie. De Preikestolen is een bekende toeristisch attractie. Het is een massieve klif 600 meter boven de Lysefjord van 25 x 25 meter en bijna vlak.

IMG_5865 Resized

We hebben overwogen om de route aan te passen en er naar toe te wandelen maar we hebben gekozen voor deze unieke mogelijkheid. De excursie vertrok om 14.00 uur en zou 3 uur duren. De Lysefjord is gevormd door gletsjers in de ijstijd, zo’n 10.000 jaar geleden. Het duurde 1 uur voor we aan het begin van de Lysefjord waren. Bij wat interessante punten werd het één en ander verteld en de boot stil gelegd en bijpassende muziek gedraaid. De tocht door de Lysefjord was heel bijzonder, aan beide zijden bijna steile rotsen tot aan de blauwe lucht. Ja, de zon was gaan schijnen waardoor het er nog mooier uitzag. Vlak voor de Preikestolen ging de boot aan de kant om geiten wat brood te voeren. De 3 geiten kwamen onder de rotsten vandaan zodra ze de boot hoorden, wel grappig. Ik vraag me alleen af hoe ze daar zijn gekomen!

Bij de Preikestolen draaide de boot een rondje zodat iedereen het goed kon zien en kon fotograferen en werd de Peer Gynt suite gespeeld. Wel heel bijzonder.

De boot voer verder naar de Hengjane waterval. Deze waterval komt 400 meter hoog uit de bergen en is puur bergwater. De boot ging achteruit naar de waterval en een van de bemanningsleden ging een ijsemmer met water vullen. Iedereen kon een glaasje bergwater halen om te proeven. Na dit spektakel keerde de boot om en keerden we terug naar Stavanger. Daar stonden onze ijzeren rossen te wachten en ons nog een flinke rit terug.

1. Gré:
    11 juni 2012
    Hoi dames,

Wat een prachtige reis maken jullie weer! Schitterende foto's, heerlijk die rust en ruimte. Wel echt Nederlands, alles oranje voor het voetbal, aan jullie heeft het inderdaad niet gelegen :). Laten we hopen dat ze woensdag 3 punten pakken...
    Veel plezier en goede reis verder!!

groetjes
    Gré
  2. Stef en cees:
    12 juni 2012
    Het verslag is bij van Mandal tot Stavanger. Wat een mooie reis en vooral genieten als het zonnetje schijnt. We hebben voor moe ook alles uitgeprint. Cees is vandaag (12 juni) bij de dokter geweest voor de uitslagen. Alles is stabiel en de volgende afspraak is pas over 6 weken. Morgen weer naar de camping in Midwoud.
    Groetjes van ons xxx
  3. Stef en cees:
    21 juni 2012
    Hi Meiden,
    Geniet nog lekker, Hier komt nu het slechte weer aan,Hoop dat jullie er geen last van zullen hebben.
    Super jullie verslagen leuk om te lezen. Knuffels Cees en Stef