11 - Ayers Rock

8 januari 2017 - Ayers Rock, Australië

08 Januari 2017

Vandaag ging de wekker om 7 uur, we blijven vandaag hier in Ayers Rock. ’s Ochtends is het hier een heerlijke temperatuur dus vroeg uit de veren.

Om 9 uur vertrokken we naar Ayers Rock of Uluru het was bewolkt en voor ons een zegen. Om het park in te komen moesten we eerst een pas kopen voor Ayers Rock (Uluru) en de Olga’s of te wel Kata Tjuta. 1-3 dagen pas voor 25 dollar per persoon. Deze pas moest je bij je dragen en op elk moment kunnen laten zien. We zijn naar de Uluru gereden en hebben daar een deel van de Mala walk gedaan, een wandeling die rond Uluru loopt en naar de Kantju Gorge. Toen we nog geen 100 meter op weg waren brak de zon door en steeg de temperatuur boven de 40 graden. Gelukkig hadden we onze zonnehoeden mee en genoeg water. Het blijft een fantastisch gezicht de Uluru en we genoten van wat zagen. Sommige stukken waar we 15 jaar geleden nog mochten komen waren nu afgezet. De wandeling was mooi en tijdens de wandeling werd konden we lezen hoe de aboriginals lroeger leefden. Na de wandeling zijn we naar het cultureel centrum van Uluru gereden waar we nog meer verhalen, gebruiken en rituelen hoorden en zagen. Blijft indrukwekkend. De lunch hebben we bij Ayers Rock gebruikt en daarna terug gereden naar de camping. Toen ik achter het stuur zat en even moest wachten op Carin ontdekte ik de A/C knop, hebben we toch gewoon Airco in het rijdeel van de camper. Wat een verademing en een ontdekking en tot onze grote verbazing begon de cd ook nog te spelen. De magische krachten van Uluru. De dag ervoor hadden we namelijk de cd in de speler gedaan maar al wat er gebeurde we kregen en geen muziek uit en de cd kwam er ook niet meer uit. Dus op muziek van Waltzing Mathilde verlieten wij Uluru. Op de camping eerst even langs de supermarkt gegaan en daarna was het weer zwem tijd. Het zwembad was koeler dan gisteren ook wel lekker. Voor de avond hebben we een excursie geboekt, de zonsondergang bij de Kata Tjuta. Om kwart voor 6 weerden we voor de camping opgehaald met de bus. Gelukkig een luxe bus met airco want na 10 minuten wachten op de bus hadden we geen droge draad meer aan ons lijf. De groep bestond uit 8 personen, dat is niet zo massaal en hoor je vaak meer. De chauffeur vertelde onderweg een stukje geschiedenis en over de bloemetje en de bijtjes :). Bij de eerste stop hadden we een mooi zicht op de Kata Tjuta, wel weer eerst een flinke heuvel op en dat was weer zweten…..pffffff. Toen we naar de bus terug liepen zagen we 2 kleine prachtig gekleurde vogeltjes. De chauffer was helemaal in extase want hij had deze vogeltjes nog nooit in het wild gezien. Hij noemde de naam maar die is ons helaas ontschoten, zoek ik nog wel op.

We gingen weer verder met de bus op weg naar het uitkijkpunt voor de zonsondergang bij de Kata Tjuka. We kregen allemaal een viskrukje mee van de chauffeur en hij zou volgen met de drank en de hapjes. Nou de tafel werd gedekt en er was van alles. Bier, wijn, water, jus d’orange, kaas, zalmstokjes, toastjes, groente met een dipje en een schaal fruit. Lekkerrrrrr. Helaas zat de zon achter een wolk en hebben we niet zo’n spectaculaire zonsondergang kunnen zien, jammer maar we hadden het niet willen missen.

Bij de camper aangekomen hebben we nog nagenoten bij een kop koffie.

Camping: Ayers Rock Resort

1. Elly:
    11 januari 2017
    Ik heb nu even de foto's bekeken maar het ziet er weer schitierend uit. Doen jullie weer goed, maar wat een hitte haha het is ook nooit goed.