09 - Alice Springs

6 januari 2017 - Alice Springs, Australië

06 Januari 2017

Vanmorgen vroeg opgestaan om op pad te gaan naar Kings Canyon. Camper in orde gemaakt, vers water gevuld, wc geleegd, ja het hoort er allemaal bij.

Om 5 voor 8 reden we de camping af en stond de Tomtom ingesteld op Kings Canyon. Eerst even tanken want je weet hier nooit wanneer je een pomp tegenkomt.

We reden langs de Mc Donell Ranges, een bergketen en langs het nationaal park.   Het landschap onderweg was fantastisch, door de vele regen afgelopen tijd veel groener dan anders. Het groene landschap deed de rode aarde nog beter uitkomen. We genoten van het uitzicht. De restanten van de regenbuien waren nog zichtbaar. We reden door 2 behoorlijke wegoverstromingen. We kwamen het plaatsje Hermannsburg tegen en Carin zei eerder nog dat gaan we niet tegenkomen! We reden het plaatsje in en zagen dat er een historische nederzetting te bezoeken was. Het leek ons een leuke afwisseling en het was ook tijd om te stoppen. Deze Historische nederzetting was de eerste Aboriginal Mission in The Northern Territory opgericht door de Lutherse kerk. Het plan was om een zelfvoorzienende nederzetting op te bouwen. Was interessant om te zien en te lezen hoe ze toen leefden.

We verlieten Hermannsburg en vervolgden onze weg, alhoewel. Ineens hield de geasfalteerde weg op, er was werk aan de weg en we moesten over een soort dirt road rijden naast de weg waar ze aan bezig waren. We dachten nog dat mogen we niet met deze camper maar als er werk aan de weg is kunnen wij ook niet anders. Het duurde en het duurde de dirt road. We slingerde door het mulle en harde zand van de ene naar de ander kant. En toen het werk aan de weg afgelopen was werd de weg nog vele male erger om te rijden, Op sommige stukken kon ik niet harder dan 20 km per uur. Alles in de camper werd door elkaar geschud. En dan kan een camper een hoop lawaai maken. Op een gegeven moment kwam er een splitsing en besloten we de kaart erbij te pakken. Wat bleek, we zaten op de verkeerde weg. Tomtom had ons de Mereenie Loop road laten rijden. De Mereenie Loop road is een weg waar je alleen met een 4WD mag rijden!  Sh…. wat nu?

Doorrijden was geen optie. want als de weg nog slechter zou worden wat dan. Het stuk wat we nog zouden moeten rijden was vele malen langer. We vroegen ons af hoe het kwam dat we daar beland waren. De Tomtom stond goed ingesteld. Het was alleen niet weg die wij dachten te rijden. We vonden het al zo verandert. Er bleef maar 1 oplossing over en dat was dezelfde weg terug rijden. Het was inmiddels 2 uur dus dat zou moeten lukken. Onderweg hebben we bij Hermannsburg ook nog een camping gezien, zou een alternatief kunnen zijn maar liever reden we helemaal terug naar Alice Springs. Dus de camper gekeerd en dezelfde weg terug gereden.

Weer over de ribbel weg en de dirt road en weer zwaaien naar de werklui. Wat waren wij blij dat we het asfalt weer op reden. Voor Alice Springs zijn we nog even gestopt om de schade binnen op te nemen. Nou het zag er niet uit binnen, alles wat we aanraakten zat onder het rode zand, ook wij! Dus met de stoffer door de camper om het enigszins schoon te vegen en af te slaan. Het schoonmaken met water was geen succes, dus alleen de stoffer gebruikt en een droge doek. In Alice Springs aangekomen zijn we naar dezelfde camping gegaan en snel het zwembad ingedoken om af te koelen en weer toonbaar te zijn.

Morgen een nieuwe poging naar Kings Canyon maar dan over de snelweg.

378,3 KM

Camping: Alice Springs Toerist Park

1. Rieke & Liz:
    6 januari 2017
    Dag Carin & Tanja, Wat een interessante reis maken jullie toch wij genieten ervan, en wij blijven jullie volgen ,en wij wensen jullie nog een goed 2017 en een behouden thuiskomst. groetjes Liz en Rieke