07 - Skutskar 2015

21 juni 2015 - Skutskär, Zweden

18 juni 2015.

Heerlijk uitgeslapen en zachtjes tikte de regen op het dak. Nou dan blijf je nog wel even liggen. Na de doucheruimte te hebben bezocht, die mooi en schoon was hebben we binnen ontbeten. De regenpakken aangedaan en op pad gegaan voor een wandeling in het natuurgebied. Een wandeling van ongeveer 7 km in totaal, waarvan een deel over keien, grind en kiezels ging. Was niet echt fijn voor de voeten en de knieën. Maar wel een mooie wandeling.

’s Avonds liep inderdaad de camping vol en was het aanrijden van campers en caravans een leuk gezicht.

19 juni 2015.

Vandaag is het de dag! Het midzomernachtfeest. Wat we vooral zien is veeeeel drinken al vroeg in de ochtend! We hebben heerlijk in het zonnetje ontbeten en gelezen. Om 13.00 uur kwam paard en wagen versierd met groen kinderen ophalen voor het feest. Enkele kinderen en volwassenen liepen met bloemenkransjes op het hoofd. Om half 2 zou het feest beginnen dus wij ook op pad naar het restaurant. Een plekje uitgezocht in de zon om het allemaal gade te slaan. Daar werd gedanst en gezongen om een groen versierde paal, de meiboom.

“In Zweden wordt midzomeravond of kortweg midzomer (midsommarafton of midsommar) gevierd op de vrijdag die in de periode van 19 juni tot 25 juni valt. Het is samen met Kerstmis het belangrijkste feest van het jaar. Het is een waar familiefeest. De vrijdag van midzomeravond is geen officiële feestdag, maar wel een officiële feestavond die men vrij krijgt. Vanaf de middag wordt er feest gevierd. Het is traditie dat er een meiboom (majstång of midsommarstång in het Zweeds) wordt geplant. Vaak gebeurt dit centraal in het dorp op bijvoorbeeld een hembygdsgård maar bij mensen thuis komt ook voor. De meiboom is voorzien van berkenbladeren en bloemen. Nadat de meiboom is geplaatst, wordt erom heen gedanst door jong en oud. Traditioneel wordt er deze dag haring, aardappels en aardbeien gegeten. Verder wordt er veeeeeeeel gedronken. Jonge meisjes plukken bloemen om ze onder hun hoofdkussen te leggen in de hoop op mooie dromen over hun toekomstige echtgenoot. Huizen versieren met groen werd geacht geluk te brengen voor de bewoners.”

Erg leuk om te zien en mee te maken.

Om half 3 was het feest voorbij en dat was het. ’s Avonds in het restaurant gegeten omdat we dachten dat daar live muziek zou zijn. Helaas hadden we het Zweeds niet goed gelezen dat is morgenavond!

20 juni 2015.

Vandaag rustig aan gedaan en ’s middag gewandeld in het bos, 6 km.Daarna zijn we naar het strand gelopen en hebben daar nog in de zon gelegen.

’s Avonds een dvd gekeken. Schotel geeft geen ontvangst door de vele bomen. :(

21 juni 2015

Vandaag ook een relax dag. Wasje gedaan. Gekeken naar de uittocht van  alle Zweden. Het zonnetje schijnt en het is 14 graden.

Morgen weer vertrekken naar de volgende bestemming.

’s Avonds uit eten geweest en heerlijke pizza gegeten en daarna minigolf gespeeld en zijn we nog naar de ondergaande zon gaan kijken. De zon gaat om 22.25 onder, tot zolang zijn we niet gebleven door de muggen invasie.

1. Dymphna:
    21 juni 2015
    Zeker bijzonder om mee te maken, jullie vielen met je neus in de haring! :-)
  2. Elly:
    22 juni 2015
    Dat is zeker leuk midzomernacht, en de 14 graden met zonnetje ook lekker warm!!!