05 - Sydney

2 januari 2017 - Sydney, Australië

02 Januari 2017

Vanmorgen vroeg opgestaan en om half 9 de taxi genomen naar Circular Quay.

Daar hadden we bij Cadmans Cove Cottage een afspraak voor een excursie:

The Rocks Dreaming Aboriginal Heritage Tour (Illi Langi)

Maar dat kan niet op een lege maag, dus eerst heerlijk ontbeten. Het is nu nog rustig. Om kwart over 10 moesten we ons melden bij Cadmans Cove Cottage voor de excursie. Daar troffen we de gids, Faith genaamd en de groep bestond totaal uit 9 personen. Ter plekke vertelde ze over planten en bomen die je kan gebruiken en aboriginal geschiedenis. De excursie leidde door de Rocks, daar leven de Gadigal people of the eora nation. Zij zien zichzelf niet als stam of groep maar als een familie. Er zijn ongeveer 500 verschillende Aboriginal volken in Australië, elk met hun eigen taal en grondgebied en meestal bestaande uit verschillende families. De Aboriginals zelf zeggen echter dat het spoor van hun schepping terug te voeren is tot de Droomtijd, een tijdperk in een ver verleden, toen de aarde werd gevormd. De gids vertelde het verhaal heel levendig. Het was erg interessant maar er is ook nog veel te doen en een lange weg te gaan voor de Aboriginals. De excursie door de Rocks gaf ons een beeld over hoe Sydney was ontstaan. Het begon met een klein huisje Cadmans Cove Cottage tot wat Sydney nu is.

Na de excursie stonden we in dubio, gaan we naar Manly (strand) of blijven we nog even in de Rocks. We kozen om in de Rocks te blijven, hebben daar nog het Aboriginal museum en wat Art Galleries bezocht. Inmiddels was het lunchtijd en hebben we Noedels met cachewnoten en kip gegeten, jammie. Dat smaakte heeeeel goed.

We wilden nog even naar Darling Harbour gaan met de Ferry maar de rij was zoooooo lang dat we maar met de taxi zijn gegaan. Darling Harbour was voor ons zo erg verandert, een groot eetfestijn en kinderspeelplaats, we waren erg teleur gesteld. De oude sfeer was verdwenen maar misschien moeten we hier weer aan wennen. Het was in ieder geval bere druk. Wel een lekker ijsje gegeten in het zonnetje. Toen weer rustig aan terug naar het hotel gegaan. Deels gelopen en deels me de bus. De taxi voor morgenochtend is besteld en de tassen staan weer ingepakt. Klaar voor het volgende avontuur. Bye, bye Sydney.