03 - Sydney, Oudjaarsdag 2016

31 december 2016 - Sydney, Australië

31 december 2016

De dag begonnen met een heerlijk ontbijt in het hotel met uitzicht op Rushcutters bay.

Vervolgens zijn we op pad gegaan naar het centrum en dat is een flinke klim omhoog en niet een beetje omhoog maar stijl omhoog. Onze kuiten begonnen al te protesteren en in de hitte, 33 graden, viel het niet mee. Maar we hebben het gered.

In het centrum was het een drukte van jewelste en waren er vele straatoptredens. Hier en daar blijven staan om te kijken en de nodige winkels doorgelopen. We waren op zoek naar onze Aussie soles winkel. De winkel wel gevonden maar die verkocht geen Aussie soles dus even verder het internet afsnorren. (Aussie soles zijn teenslippers met een voetbed :) )

In de foodcourt, verse fruitsap gedronken voor de vitamines en een lekkere blueberry muffin gegeten. Ze waren zo groot dat we er 1 gedeeld hebben. Ook nog een broodje bij subway gehaald voor de picknick. Vervolgens op weg gegaan naar Circular Quay om een goede plek voor de avond te zoeken. Volgens de hotelreceptionist zou dat nog een flinke klus worden omdat de meeste goede plekken betaalde plekken waren en de publieke plekken zo druk en vol zouden zijn. Afijn hij wenste ons veel succes. Nou aangekomen bij Circular Quay zagen we wat hij bedoelde……. In de rij om Circular Quay in te komen, overal hekken, tassen controles en druk.

(Zoals bij ons Koninginnedag in de stad maar dan nog erger.)

Overal waar je keek zaten de mensen al op een plek op de grond en het is pas 3 uur in de middag. Het pad richting Opera house werd steeds smaller. Toen we bij het Opera house aankwamen werd ook deze publieke plek afgesloten omdat het vol was. Dus we konden weer terug via het smalle paadje, links en rechts mensen die zich helemaal geïnstalleerd hadden met koelboxen, stoeltjes en parasols en een enkele tent. Ze deden spelletjes om de tijd door te brengen, ik zag zelfs een aantal het monopoly spel spelen. Velen lagen ook gewoon te slapen…..onvoorstelbaar in zo’n herrie. We kregen het er benauwd van en ik dacht nog wat als hier paniek uitbreekt…..

Wat nu? Door de hele stad waren informatie punten die omriepen waar je nog wel terecht kon. Helaas waren alle publieke plekken vol en werd er aangeraden om daar niet meer heen te gaan. We liepen weg van de drukte en kwamen een klein parkje voor de botanische tuin tegen bij de Garde Palace gate. Nog niet heel druk en we konden vanaf daar een deel van de brug zijn en het dak van het Opera house. We hebben onze handdoek uitgelegd om te bespreken wat we nu zouden gaan doen. Er kwamen steeds meer mensen bij en uiteindelijk dachten we, we zijn naar Sydney gekomen om oud en nieuw te vieren en het vuurwerk van de brug te zien en zijn we blijven zitten. Wel een lange zit vanaf 4 uur ’s middags. Gelukkig hadden we een badlaken mee waarop we ook nog konden liggen. Maar op een gegeven moment weet je toch niet meer hoe je zitten of liggen moet.

Alcohol was verboden op alle publieke plekken en daarop werd ook gecontroleerd.

Op een gegeven moment werd er een kleine vliegshow gegeven. Leuke afleiding hoewel kijken naar mensen toch ook heel leuk is. En we hadden toch niets te doen. Om 9 uur ’s avonds begon het kindervuurwerk. Veel mensen met kinderen vertrokken daarna. Wij moesten nog 3 uur wachten en het is het waard geweest, een fantastische vuurwerkshow, waar wij een deel van hebben gezien. Tip voor allen die dit willen meemaken koop een ticket voor de afgesloten plekken. Wij hadden geen flauw benul dat dit nodig was om goed zicht op het vuurwerk en de show er omheen te hebben. De show duurde een kwartier en was een flitsend begin van een nieuw jaar.

Happy 2017.

Tijd om naar huis te gaan en met ons velen. Gelukkig was een groot deel van de binnenstad voor verkeer afgesloten dus konden we midden op de weg lopen. Om ongeveer half 2 waren we terug in ons hotel en blij dat we konden gaan slapen.

1. Sandra:
    2 januari 2017
    haha michael en nicki zaten het ons nog te vertellenv an die betaalplekken die wisten het wel nog ee