21 - Gol - Beitostolen

20 juni 2012 - Beitostølen, Noorwegen

20 juni 2012 Gol - Beitostolen 97 km

Om 10.15 uur vertrokken we met bewolkt weer op weg 51 naar Fagernes. Het is een bergweg en de natuur is wederom mooi. We worden veel gewaarschuwd voor schapen of Elanden op de weg, vaak loos alarm maar vandaag niet. Rond het middaguur lopen er schapen langs de weg. Meteen maar een koffiestop gemaakt. Op het parkeerterrein stonden nog veel meer schapen. Bijna allemaal met lammetjes.

Dus een paar leuke plaatjes geschoten. Na de koffiestop onze weg vervolgd totdat Carin ineens in het weiland 2 Elanden zag. Gelukkig geen mens op de weg dus ik kon de camper stil zetten. De Elanden schrokken van de camper en bleven lang genoeg voor de foto staan. Daarna renden ze het bos in.

Nou dat was een Lucky Shot en wij waren blij, eindelijk......

We passeerden verder het plaatsje Leira, wat een leuke plaats aan een meer is. Veel watervallen, grote en kleine en veel stroomversnellingen gezien. Het wordt bijna gewoon. In het plaatsje Fagernes hebben we gewandeld en geluncht, patat met hamburger, mmmmmmm. Aan weg 51 naar Beitostolen wordt veel gewerkt. Soms rijden we door een grintbak. Om 15.00 uur kwamen we in Beitostolen aan, op camping Beitostolen. De camping was eenvoudig. Het vinden van een redelijk recht stukje gaf nog wat problemen. Met als gevolgd dat we horizontaal recht stonden maar verticaal een beetje schuin.

Om half 4 zijn we gaan wandelen, we hadden routebeschrijving van de campingbeheerder gehad. De route was een soort van knoopwandeling dus je kon de wandeling zo kort of zo lang mogelijk maken.

De wandeling begon behoorlijk steil en we liepen erg landelijk. Eerst door bebouwing, dat bestaat hier uit een paar huizen en vervolgens via kleine paadjes langzaam omhoog. De huizen die er stonden waren wel bijzonder mooi. De wandeling liep langs kleine beekjes en weer terug naar het centrum. Beitostolen is een wintersportplaats en was gezellig druk. We besloten meteen het centrum van Beitostolen te verkennen. Nou dat was niet heel groot dus besloten we een biertje te gaan drinken op het zonnigste terras. Dat bleek Peppe’s Pizza te zijn! We hebben er niet gegeten alleen wat gedronken, we zaten heerlijk in het zonnetje.

Daarna weer terug gelopen naar de camping. Het wordt bijna niet meer donker dus je bent altijd voor het donker thuis! Voor de camper koffie gedronken in het zonnetje met uitzicht op de Jotunheimen.