09 - Harnosand - Umea 2015

23 juni 2015 - Umeå, Zweden

Ook vanmorgen om half 8 opgestaan. Als je buiten naar rechts keek leek het goed weer te worden, keek je naar links zag je donderwolken.

Nou we zien wel wat de dag brengt. In ieder geval opruimen, douchen en vertrekken. Om kwart over negen reden we de camping af. Terug naar het centrum van Harnosand en de E4 weer op. Vandaag rijden we de groene route de Hoge Kusten.

Eerst rijden we over de Langste hangburg van Zweden, de HOGAKUSTENBRON. De brug verbind Harnosand met Kramfors.

Details brug: hoogte 182 m, lengte 1867 mtr., breedte 17,8 mtr.

Wat een bouwwerk. Nadat we de brug over zijn gereden zijn we op het parkeerterrein van de brug gestopt om de brug eens goed te bekijken.

Meteen maar het restaurant bezocht voor koffie en een kaneelbol, jammie.

Hierna zijn we de groene hoge kusten route gaan rijden. De weg slingerde zich langs de kust en meren. In het plaatsje Nordingra even gestopt en de kerk bekeken. Eenvoudige Kerk. De route verder gereden tot aan Omne, daar gekeerd omdat de route anders te lang zou worden. Toen afgestoken om weer bij het plaatsje Ullanger uit te komen. Nou dat was een weg! Het asfalt hield op en werd een grintpad en de weg werd steeds smaller…….maar we gingen goed zei Carin. Ik dacht, oh oh, als we maar geen tegenligger krijgen. Moet je ook niet denken he! Het gebeurde wel, en niet gewoon een auto, nee een tractor met aanhanger. Tja, wat nu, de tractor bleef doorrijden dus ik zette de camper in zijn achteruit en reed een heel eind terug naar een boerenerf waar de tractor mij kon passeren. Pffffff daar ga je wel van zweten. Gelukkig konden we verder rijden zonder tegenliggers en kwamen we weer op een geasfalteerde weg die ons weer naar de E4 bracht.

In Ornskoldsvik zijn we gaan lunchen, een late lunch. Een grote stad, met een Springschans die onder het spoor door eindigt! Het is al dood eng om te zien laat staan als je moet springen.

Een grappige Flat in allerlei kleuren met balkons, waarvan het net lijkt of het uitgeschoven doosjes zijn. Heel apart.

Na de lunch over de E4 verder gereden naar Umea en daar een camping gezocht. Het is First Camp Umea geworden. Het zonnetje was inmiddels flink door gekomen dus daar zijn we heerlijk van gaan genieten. Mmmmmmmm, 22 graden. Het is inmiddels 21.00 uur en de zon schijnt nog. De zon ging om 02.14 uur op en gaat vanavond om 23.07 uur onder. :)

Totaal 264 km.