04 - Drammen - Seljord

3 juni 2012 - Seljord, Noorwegen

03 juni 2012 Drammen - Seljord 132 km

Het is zondag vandaag, dus uitgeslapen. Nou ja zo lang ook weer niet maar wel alles op ons gemak. De douche op de camping hebben we niet gebruikt. Het is een munten douche en we hebben nog niet de juiste munten en ze zagen er ook niet fris uit. Dus in onze eigen hut gedoucht, geen probleem. Carin had nog een onderonsje met de buren, dat waren Zweden en zij waren van de hondenclub en vertelde onder andere dat èèn van hun honden kampioen van Noorwegen was geworden. Nou, hebben we toch gewoon naast een kampioen gestaan!

Om ongeveer 11.00 uur reden we de camping af richting Kongsberg en Notodden. Na 36 km rijden zagen we bij Kongsberg een waterval en besloten deze te gaan bekijken. De camper geparkeerd en naar de waterval gewandeld. De regenjas moest er aan te pas komen.

De waterval was heftig. Het is de rivier Lagen, de 3e grootste rivier van Noorwegen. Deze begint in het hoogland van het Hardangervidda National Park en stroomt door Dagaliseterdalen, Tunhovd, Numedalbygdene, Kongsberg en Lagendalen en zit vol met zalm. Elly kom maar langs kan je vissen!

Na wat foto’s gemaakt te hebben zijn we verder gegaan met onze route. Onderweg genietend van nog enkele watervallen. Het weer is afwisselend regen en zon. De wind is fris.

Bij het plaatsje Heddal zijn we gestopt bij de Stavkirke. Dat is een Kerk gemaakt van hout.

"De staafkerk van Heddal (Heddal stavkirke) is een staafkerk langs de E134 in de gemeente Notodden in de Noorse provincie Telemark. Het is de grootste staafkerk van Noorwegen." Bijzonder en de moeite van het bezoeken waard.

IMG_5546 Resized

Teruglopend naar de camper werden we staande gehouden door 2 Noren, die vroegen of we gelovig waren. Na uitgelegd te hebben hoe het met ons geloof zat vertelde ze dat zei het “licht” had gezien en vroeg of ze voor ons mocht bidden. Nou dat kan geen kwaad dachten wij, dus op het parkeerterrein gingen zij voor ons bidden. Tja wat zal ik hier verder nog over schrijven...

De zon was gaan schijnen en we besloten daar van te gaan genieten.

Bij het plaatsje Seljord zagen we een camping aanduiding en besloten te stoppen het was inmiddels toch al weer kwart voor 4 geworden.

Het werd camping Seljord Ferieland met een strandje. Inchecken, plekje zoeken en klaar is kees. De stoelen in de zon en genieten.

Later een rondje over de camping gelopen en de plaatselijke KRO (restaurant) bezocht en hebben we meteen maar wat gegeten. Even was er nog wat hilariteit toen de dames achter de counter begrepen dat we geen Noren waren en ze Engels moesten praten.

De maaltijd smaakte goed en het was gezellig druk. Na de maaltijd terug naar de camper en nog even in het zonnetje gezeten.

IMG_5561 Resized