03 - Gotenburg - Bomstadbaden (Karlstad) 2015

14 juni 2015 - Karlstad, Zweden

14 juni 2015.

Vanmorgen om half 7 nog even in de jacuzzi gezeten, gedoucht en op weg gegaan naar het ontbijt. Tafeltje aan het raam, een heerlijk ontbijt een goed begin van de dag.Nog even op het dek gekeken hoe we Gotenburg binnen vaarden. Het weer is zonnig met een stevige wind.

Om 9 uur liepen we naar het autodek en was het wachten tot we er af konden rijden. Dat duurde wel even......

Nadat we de boot af waren gereden stond de politie klaar voor alcohol controle. Gelukkig niet iedereen en ik ook niet dus konden we op pad naar Karlstad. We hebben grotendeels de snelweg E45 genomen, die zo nu en dan ook de B-weg is. Onderweg af en toe een paar druppels regen.

De route loopt via Trolhatten en Mellerud, een mooie bosrijke omgeving. Zoveel groen en zoveel ruimte. Voorbij Mellerud kwamen we een bord tegen waarop het teken van een bezienswaardigheid stond. Dus nieuwsgierig als we zijn zijn we daar naar toe gereden. Het bleek en Aquaduct te zijn in Haverud. Meest bezochte toeristische attractie van de provincie Dalsland. Nou dat troffen wij weer.

Hier komen de weg, het spoor en de waterweg bij elkaar. Het Aquaduct,is in 1860 ontworpen door Nils Ericson.

Zowel de spoorbrug als een brug voor auto’s steken hier een diepe kloof met een waterval over. Het probleem om een kloof en een 9 meter hoge waterval over te steken werd opgelost met de bouw van 4 sluizen en een lang stalen aquaduct, diagonaal over de waterval, gevolgd door nog een sluis. Was erg interessant om te zien. We wilden een een boottochtje maken, helaas was het zondag en dan gaat de boot niet. Jammer maar helaas.

Na dit uitstapje terug naar de E45 gereden om onze weg te vervolgen naar de camping die we uitgezocht hebben vlakbij Karlstad. Onderweg nog mooie bloeiende lupines gezien. Op het moment dat we de E45 verlaten en de E18 op willen worden we omgeleid, werk aan de weg!

Na de omleiding arriveerden we om 16.30 uur op de Swecamp camping in Bomstadbaden. De camping ligt aan het grootste meer van Zweden. Het Vanern meer met een oppervlakte van 5655 km2.

Na het uitzoeken van een mooie plekje met uitzicht op het meer konden we ons installeren. We hadden geen zin om te koken en besloten te gaan eten

in het restaurant op de camping. Heerlijk gegeten.