11 - Ranea - Akaslompolo - Finland 2015

25 juni 2015 - äkäslompolo, Finland

Het klokje van gehoorzaamheid liet weer van zich horen. Tijd om te gaan.

Het wegrijden was nog wel wat. We stonden in het gras en het had de hele avond en nacht geregend. Dus we lieten wel een spoor achter……

Om kwart voor 10 reden we de E4 weer op richting Happaranda. Onderweg zagen we 2 rendieren, een lag uit te rusten en de ander keek om zich heen.

In Happaranda zijn we nog even inkopen gaan doen voor de inwendige mens. Happaranda is de laatste plaats voor de Finse grens. In Finland verruilde we de E4 voor de E8 richting Akaslompolo. De bebossing is wat lager en de dorpen liggen dichter langs de weg. Dorpen is een groot woord maar huizen kijken is altijd leuk. Onderweg nog gestopt bij een grote rivier, de Torne alv, dat is de natuurlijke grens tussen Zweden en Finland en geschikt om te vissen en te raften. De zalm springt nog net niet je pan in. Na de muggen invasie besloten we door te rijden, onze weg vervolgend over de E8.

Vlakbij het plaatsje Pello reden we poolcirkel over. Even een fotostop en weer verder. Voor ons reed een vrachtwagen die plotseling remde, voor wat bleek een rendier. Het rendier ging de kant in maar toen wij naderde liep het rendier alweer de weg op. Mooi fotomomentje. Even later gebeurde dit weer, het was dus oppassen geblazen. Toen we aankwamen in Akaslompolo scheen de zon maar was er ook flinke bewolking. In Finland is het 1 uur later dus om 18.00 uur reden we de camping op. Die zoals we zagen ’s winters veel drukker is dan zomers. Omdat we vanmorgen in de camper gedoucht hadden moesten we het water lozen. Dat was geen probleem kon gewoon langs de kant in het grint. Carin vroeg nog waar precies maar dat maakte niet uit!  Met het verschijnen van de zon kwamen ook de muggen en het zijn Sabeltandmuggen. Groot en Veel. De zon gaat hier niet meer onder!

We werden door het thuisfront gebeld dat het niet goed ging met Jip. Door adequate actie van Dymphna is hij nu bij de dierenarts ter observatie en moet hij daar de nacht verblijven. Hij heeft waarschijnlijk een TIA gehad. Zwalkt met zijn achterkant en het kwijl kwam uit zijn bek. Ja, wat zit je dan ver van huis!

Totaal 323 km